Lærervejledning
| Fag | Klassetrin |
| Matematik | Mellemtrinnet |
| Læringsaspekt |
| -Brøkvisning -Øvelse i at forkorte brøker |
| Materialer |
|
| Elever: - Orienteringskort med poster - Matematikhæfte - Skrivegrej | Lærer: - Orienteringskort med poster og koder |
| Aktivitetens forløb |
| Eleverne finder de 8 poster pp Elevkortet og noterer postkoderne ned på kortets ”gitter”
Bogstavets pladsnummer i alfabetet skal være nævneren, mens tallet på brikken er tælleren.
Ved hver brik, skal brøken skrives, og forkortes mest muligt.
Eks. J5 5/10 (som kan forkortes). Derfor skal den forkortes til ½. |
| Variation |
| Der kan varieres ved at brøken skal generes på begge mulige måder; altså: B/7 og 7/B. Her kan eleverne øve sig i at lave blandede tal.
Der kan også adderes med de fundne brøker parvis (post1 + post 2, post 3 + post 4, osv…) hvor de skal finde fællesnævner og siden forkorte
Endeligt er det en mulighed at bede de dygtige elever om at lægge flere eller alle brøkerne sammen. |
| Efterarbejdsmuligheder |
| Tal om, hvad der skal til for at en brøk kan forkortes. Begge tal i brøken skal kunne mødes i en fælle stabel.
Hvis der arbejdes med fællesnævner, kan man ligeledes fortælle eleverne genvejen til at finde en fællesnævner, nemlig ved at gange de to (eller flere) nævnere med hinanden. Tallet, der fremkommer, går begge(alle) nævnerne op i og således skal man blot finde ud af hvor mange gange. |
| Download (klik relevant knap) |
|
|
Søndermarkskolen
Tre Falke Skolen
Lindevangsskolen
Ny Hollænderskolen
Skolen på la Cours Vej
Skolen på Nyelandsvej
Skolen ved Bülowsvej
Frederiksberg Ny Skole
Skolen ved Duevej
Skolen ved Nordens Plads
Skolen ved Søerne - Nord
Skolen ved Søerne - Syd